NO TOT ÉS FER DEURES!
Escola Roser Capdevila - Polinyà | 25 març 2009 |Benvolgudes famílies del Roser Capdevila de Polinyà.
Aquí podem veure una iniciativa prou interessant que incideix en el procés educatiu dels infants per a una bona finalitat d’aprenentatge.
Direcció
Educació
Gavà ensenya a estudiar als infants
REFORÇ · Creen un servei especialitzat a donar suport als escolars de primària en les tècniques i hàbits d’aprenentatge ESTRATÈGIA · Educadores socials estimulen els nens a través del joc i no se’ls permet fer els deures de classe
Josep Ferrer
El nou servei realitza les seves activitats al Centre de Recursos per a les Famílies de Can Tintorer
MANOLO GARCIA
“Aprenem a aprendre, ensenyem a pensar i ensenyem a aprendre”. Aquest és el lema del Servei de Suport a l’Estudi, una iniciativa de l’Ajuntament de Gavà que compta amb el suport de la Creu Roja i que té com a principal objectiu “donar instruments perquè el nen aprengui a estudiar”. Així ho explica la coordinadora de programes socioeducatius del consistori gavanenc, Merche Martín.
L’alcalde de Gavà, Joaquim Balsera, detalla que amb aquesta nova eina educativa també pretenen “lluitar amb totes les nostres forces contra el fracàs escolar, millorar el sistema educatiu i el nivell de coneixement dels nostres nens”.
El Servei de Suport a l’Estudi, que es va posar en marxa el 26 de gener passat, porta a terme les seves activitats al Centre de Recursos per a les Famílies de Can Tintorer i de moment hi assisteixen regularment 11 escolars que han de pagar 3 euros per cada sessió d’una hora de durada. De fet s’han establert dos horaris en funció de les edats. Els que tenen entre 7 i 8 anys hi van de les 17.30 a les 18.30 hores i els de 9 i 10 anys hi assisteixen una hora més tard.
Millorar els hàbits
Després d’una entrevista amb els pares el primer que se li demana a un nou usuari d’aquest servei “és que ens dibuixi l’espai on estudia perquè ens interessa molt saber si és favorable per estar concentrat, si està ordenat, si hi passa molta gent”, diu Vanessa Barbero, una de les dues educadores socials que treballen cada dia amb els escolars.
Fet aquest diagnòstic inicial, les activitats s’adapten a les necessitats de cada alumne “perquè porten vuit hores a l’escola, estan cansats d’estar asseguts i de fer les activitats de sempre i aquí el que pretenem és que s’ho passin bé alhora que adquireixen eines per estudiar”, afirma Barbero. El joc Simon per incentivar l’agilitat mental, caminar per la sala per aprendre a multiplicar o gimcanes per treballar algun concepte nou, són alguns dels recursos que utilitzen les educadores que treballen individualment en grups de 4 o 5 infants com a màxim.
Els nens tenen molt clar que durant l’hora que estan en aquest servei no poden fer els deures de classe. Això ho hauran de deixar per quan arribin a casa ja que “aquí els ajudem a fer esquemes, a aprendre jugant i també dialoguem amb els pares per fer una feina conjunta”, indica Martín. Malgrat que de moment hi ha poques famílies que fan ús del servei, l’Ajuntament confia a poder obrir altres punts en diferents equipaments de la ciutat.
Això seria fantàstic poder gaudir-ho a Polinyà. A casa som molt partidaris que els nens no haurien de portar gaires feines a casa. De 9 a 5 hi han hores suficients per ensenyar-los, i a casa ensenyar-los altres coses i que puguin gaudir d’estones de relax, amb els pares, germans, una estoneta de llegir, o simplement avorrir-se. Hi ha temps per a tot i bastant estresats anem els pares com per què ells també hi vagin. Són nens i han de gaudir de la seva infantesa sobretot jugant.